Les relacions abusives són
cada cop més presents entre infants, adolescents i joves. El concepte relació
abusiva es pot donar en tots els àmbits relacionals de les persones, però
concretament ens centrarem en el que fa referència a les relacions abusives entre infants i adolescents, i en totes aquelles
accions que es poden dur a terme a fi i efecte de prevenir-les. En aquest
sentit, ja són moltes les experiències innovadores en educació formal i no
formal que tenen per objectiu el foment de les relacions positives i
igualitàries entre els grups de petits i adolescents.
En primer lloc, cal
tenir clar que una relació abusiva és aquella que es fonamenta en un abús de poder d’una persona envers
l’altra, i que pot arribar a comportar conseqüències com l’assetjament escolar.
Aquest abús de poder, a més a més, es pot donar tant a l’escola, com a les
xarxes socials, com a les activitats d’oci que l’infant o jove realitzi... La
clau que permet evitar-ho és la prevenció des d’edats molt primerenques,
educant des de l’autoconeixement, la gestió de les pròpies emocions i la
comunicació assertiva.
L’Organització Mundial
de la Salut (OMS) en la seva novena recomanació en l’àmbit el gènere i la salut
de la dona, fa una crida molt clara als centres educatius com a agents clau en
la prevenció, indicant que cal “Involucrar
el sector de l’educació, fent que les escoles siguin un lloc segur que per les
nenes”.
Per això, als centres
educatius són moltes les experiències que s’estan duent a terme per establir
nous models relacionals i educant en
valors com la no violència, la convivència i el respecte. Pels infants que
estudien a l’escola primària, existeix el telèfon Infància Respon (116 111) que
atén 24h i 365 dies l’any per prevenir i detectar els maltractaments d'infants
i adolescents, posant especial atenció en els casos d'assetjament a les
escoles, ciberassetjament, violència masclista en adolescents i abusos sexuals.
Als centres d’educació
secundària, l’enfocament és també preventiu, però apoderant els joves com
agents actius d’aquesta prevenció. En aquest sentit, molts centres educatius fa
anys que incorporen la figura del mediador
escolar a l’aula. La mediació escolar és un programa que involucra els
alumnes com a agents que promouen i vetllen per la resolució de conflictes i la
bona convivència als centres. Per ser mediador escolar, cal que el centre
educatiu, bé per si sol, bé en relació amb el servei de mediació municipal
promogui aquest programa, en el què a través d’una formació especialitzada,
l’alumnat que ho desitgi es format en la gestió alternativa de conflictes a fi
de detectar proactivament els conflictes que es generin, i dotar-los d’eines
per a la resolució pacífica dels mateixos. Els programes de mediació escolar
també permeten detectar aquells conflictes que als adults se'ns escapen, i
permetre dur a terme una mediació eficaç quan el conflicte agafa una dimensió
no gestionable pels mediadors naturals.
Foto: Centre Socioeducatiu Poblenou de la Fundació Pere Tarrés |
D’una banda, el Club
de Valents i Covards és un conte que reflexiona sobre els rols de les
persones, capgirant-ne el sentit ja que el valent no és aquell que es baralla o
s’enfronta a la resta amb violència, sinó que la valentia implica: dialogar,
tractar-se bé, respectar, ignorar aquells que no em tracten amb respecte,
trencar el silenci i la por i dir la veritat... Un cop reflexionat i treballat
el conte amb els infants, són ells i elles les que dia a dia reflexionen sobre el
seu comportament i si aquest reflexa valentia o covardia, de tal manera que reflexionen
sobre aquests valors associats a comportaments rols, des de la pròpia
experiència.
D’altra banda, són
molts els centres oberts i diaris que incorporen el Cercle de la Paraula, com
un espai reflexiu diari que es fa a nivell grupal i que acompanya en la gestió
i comunicació de les emocions, així com en la cohesió grupal, des de la
participació. Aquest és una espai lliure, d’assemblea, en què només hi ha tres
normes: parlar amb i des del cor, escoltar els companys i parlar només quan es
té el tòtem (que és l’objecte simbòlic creat entre tot el grup en començar el
cercle a l’inici de curs).
En definitiva, des de
qualsevol àmbit de l’educació és possible construir relacions igualitàries,
lliures de violències, contribuint a que les relacions abusives deixin d’estar
presents en les vides quotidianes.
Tal com va dir Piaget “L’objectiu de l’educació és crear persones
que puguin fer coses noves enlloc de repetir les que altres generacions hem fet”.
Míriam San José Cirera
Coordinadora de programes d'acció social de la Fundació Pere Tarrés
Coordinadora de programes d'acció social de la Fundació Pere Tarrés
The abusive treatment of adolescents requires an immediate action on the part of adults. This also implies an avoiding the further attacks.
ResponElimina