Les organitzacions socials es defineixen per tenir com
a missió principal la millora de la qualitat de vida de les persones, ja sigui
d’un col·lectiu en concret, gent gran, joves, infants o persones que hagin
patit diferents situacions de vulnerabilitat, com drogodependències,
sensellarismes, trastorns mentals, etc.
Una característica fonamental de les entitats socials
a diferència d’entitats o organitzacions de caràcter tecnològic - científic és
que tenen com un dels seus principals i importants recursos, a les persones.
És dir, persones que treballen per
a persones.
Sense les persones, no seria possible desenvolupar la
missió de l’entitat. Aquest fet, unit a les dificultats (o no facilitats) per
aconseguir recursos, fa que el voluntariat, sigui una font de
recursos humans molt important.
Gestionar persones representa un repte per tota
organització i requereix d’una estratègia d’acompanyament, a fi de què les
persones puguin executar la seva tasca de la manera més adient i més acord amb
la missió de l’entitat.
A l’hora, la vinculació de les
entitats del 3r sector amb el voluntariat no necessàriament ha de ser d’organització
a persones, sinó que també pot realitzar-se d’organització a organització. Una
línia en desenvolupament de la Responsabilitat Social Corporativa d’algunes
empreses és el voluntariat social, una via que permet potenciar el sentiment
d’identitat corporativa de l’empresa amb els seus treballadors i treballadores,
mitjançant la prestació de temps de treball assalariat a projectes sense ànim
de lucre que repercuteixin positivament envers l’entorn, la comunitat o el
públic destinatari en el que s’emmarca o s’adreça l’empresa.
Per a incorporar voluntariat a les entitats socials és
fonamental en primer lloc, analitzar l’organització i cadascun dels seus
departaments i àmbits, definir els possibles llocs de treball voluntari on
poder encabir persones voluntàries, tot establint les funcions, tasques, etc.
En aquest sentit caldrà establir quins perfils són més
adients per a les diferents funcions que es desenvolupen dins d’una entitat
social: gestió, comptabilitat, administració, intervenció socioeducativa, etc.
Posteriorment al diagnòstic intern des d’una
perspectiva de treball voluntari caldrà establir un pla de voluntariat intern
que comprengui el voluntariat a títol personal i el voluntariat corporatiu
provinent d’empreses amb RSC.
Un cop definit el Pla de voluntariat, caldrà seleccionar,
acollir, formar, acompanyar i avaluar a les persones voluntàries.
Els passos a seguir per a establir un pla de
voluntariat a l’entitat serien els següents:
1r: Anàlisi i diagnòstic de l’entitat.
2n: Definició concreta del lloc de voluntariat.
3r: Publicació d’anuncis a la web i altres plataformes
especialitzades.
4rt: Selecció de la persona voluntària, tot coneixent
els seus interessos i motivacions, per adequar-los al lloc de treball voluntari
específic. Pot ser, que la persona, donada la seva experiència i expectativa no
pugui adequar-se a cap dels llocs oferts.
5è: Incorporació de la persona voluntària.
6è: Fase d’Incorporació: En aquesta fase es realitzaran les diferents
accions dins del procés d’acollida. Un exemple d’aquest seria:
Benvinguda a l’entitat / projecte:
1. Formació Inicial persona voluntària.
2. Reunió Individualitzada i signatura del Full de
Compromís.
3. Tràmits logístics i burocràtics.
7è: Fase de Desenvolupament: Durant aquesta fase la persona voluntària
s’ha de sentir acompanyada, integrada i motivada. Algunes de les qüestions que
es poden dur a terme en aquest sentit són:
1.
Reunions
individualitzades amb les persones voluntàries per saber com es troben, que
necessiten i que podem fer per ajudar-los.
2.
Acompanyament en les
seves tasques de voluntariat mostrant disponibilitat per part de la persona
referent a esclarir dubtes, etc.
3.
Realitzar formacions
per persones voluntàries sobre les qüestions de les tasques a desenvolupar i/o
habilitats transversal necessàries.
4.
Reconeixement formal i
informal a les persones voluntàries que estan realitzant les diferents accions.
Aquest no requereix de grans accions si no de saber posar cada cosa en el seu
lloc, el fet de recordar-los la tasca que fan i lo important que són per
l’entitat i/o projecte.
8è: Desvinculació. Si arriba el moment que la persona voluntària no vol/pot
continuar la seva acció, es realitzarà una entrevista individualitzada per saber
i esbrinar quines són les seves raons
per aconseguir millorar el procés, les tasques de les persones
voluntàries, etc. així com donar un bon tancament a l’acció realitzada per
aquesta persona.
En conclusió, incorporar persones voluntàries a les
entitats socials no és quelcom intuïtiu, ni de bona voluntat (exclusivament)
requereix d’un treball d’autoanàlisi de l’organització, definició i
d’establiment d’una pla de treball. És a dir, per a la gestió de persones
voluntàries, caldrà que l’entitat destini temps, recursos i persones que
permetin establir i executar el Pla de voluntariat, acostant la missió de
l’entitat a la persona voluntària i els interessos i motivacions de la persona
voluntària a l’entitat.
Judith Hernández
Coordinadora General Acció Social de la Fundació Pere Tarrés
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada