Les migracions són un fenomen tan antic com la humanitat. Qualsevol
comunitat d’éssers humans a qualsevol part del planeta és fruit de diversos
processos migratoris previs, més o menys intensos i extensos, segons el cas,
però que fan que la pretensió d’uniformitat ètnica o d’atemporalitat
comunitària sigui ridícula, però no per això menys perillosa. Tanmateix en els
darrers temps estem assistint a dos tipus de canvis que modifiquen l’escenari
de les migracions internacionals.
En primer lloc, les xarxes migratòries s’han ampliat. Si, en termes
generals, durant el segle XIX érem els europeus que migràvem cap a la resta del
planeta, d’Amèrica a Austràlia, actualment els fluxos migratoris van en
distintes direccions i involucren pràcticament a totes les societats. No hi cap
país important que no sigui emissor, receptor o de trànsit i molts, de fet, són
les tres coses. Un procés que a més, en alguns casos, s’ha donat de manera molt
accelerada. Una bona mostra és l’Estat espanyol, el qual en pocs anys ha passat
de ser un país d’emigrants (i exiliats) a un d’immigrants, amb percentatges
fins i tot superiors als de països amb trajectòries de recepció molt més
antigues.
En segon lloc, els tipus migratoris s’han diversificat (homes, dones, gent
gran, menors), així com les procedències. Conseqüència de tot plegat és que la
immigració s’ha convertit en una realitat cada cop més diversa, amb distints
riscos i necessitats, cosa que sovint no es té prou en compte, i que les
nostres societats són de manera creixent societats multiculturals, agradi als defensors
del monoculturalisme. A l’Europa, a la Catalunya del segle XXI la
multiculturalitat no és una aspiració política, sinó una constatació
sociològica.
Tanmateix, el món global, la ideologia del qual es fonamenta en la
mobilitat, pel que fa a les persones i a diferència del capital o dels
productes de consum, s’ha fronteritzat.
En una realitat cada cop més liquida, seguint l’afortunada metàfora de Bauman,
les fronteres s’estan fent més dures. La llibertat de moviment que proclama el
neoliberalisme hegemònic no s’aplica a les persones. Però la construcció de
fortaleses davant els nous “bàrbars” està condemnada al fracàs. El capitalisme
global neoliberal és el que està llançant a milions de persones cap a uns murs
que no els podran contenir.
Però hi ha un altre tipus de fronteres no menys excloents. La confusió
entre ciutadania i nacionalitat que els estats-nació han engendrat és un factor
clau d’exclusió jurídica, política i social. No podem aspirar a societats
cohesionades, si expulsem de la comunitat política i de l’accés a determinats
serveis i oportunitats, a una part gens negligible dels seus membre.
Revisar el concepte de ciutadania, ha d’anar acompanyat també de repensar
els models d’organització territorial i les adscripcions identitàries en un
escenari post-nacional. Ens hi va la democràcia i, sense exagerar, la vida.
Jordi Sabater
Professor de la Facultat d'Educació Social i Treball Social Pere Tarrés - URL
The migration processes depend on many circumstances. This applies not only to the particularities of a culture, but also to the certain events in the country.
ResponElimina